Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?

Toplumda tartisilan konulardan biri de siyasetin dine müdahale etmesi veya dinin siyasete müdahale etmesidir...
Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 30.11.2021
Okunma Sayısı : 1121

Toplumda tartisilan konulardan biri de siyasetin dine müdahale etmesi veya dinin siyasete müdahale etmesidir. Evet, kimilerine göre siyaset dine müdahale temekte, kimilerine göre de din siyasete müdahale etmektedir.

Konunun dogru anlasilmasi için öncelikle dinin ve siyasetin ne oldugunu ve sinirlarinin nerelere kadar uzandigini belirtmek gerekir. 

Din; Allah’in, insanlara siratul müstakimi göstermek için gönderdigi kurallar bütünüdür. Dinin siniri, hak ve adaletin uzandigi yere kadar uzar.

Siyaset ise, kamu yönetimi ve devlet idaresidir. Diger bir ifadeyle siyaset, devlet adina hak ve adaleti ikame etmek üzere sürdürülen faaliyet ve tasarruflardir. Siyasetin sinirlarini -Müslümanlara göre- din belirler; zira dinin indirilis sebebi, toplumda hak ve adaleti ikame etmektir. Dolayisiyla siyaset ve yönetim, hak ve adaleti tam olarak yerine getirdiginde “dini” olur, degilse seytanidir.

“Dini siyasallastirma veya siyaseti dinlestirme” mevzusu etrafinda yapilan tartismalar, dinin dogru anlasilmadigini göstermektedir. Halbuki din, insan hayatinin bütün alanlarina yönelik mesajlar içermektedir. Siyaset ve kamu yönetimi de hak ve adaleti muhafaza ettigi için dinin bu alana yönelik önemli mesajlari vardir.

Evet din, hayatin bütün alanlarina yön verdigi ve isleri bir takim esaslara bagladigi gibi, siyeseti/yönetimi de kendi haline birakmadan bir takim esaslara baglamistir. Bu esaslar; basta adalet, olmak üzere ehliyet,  liyakat, mesveret, merhamet ve cesarettir.   

Kur’ani referanslara baktigimizda Allah, belirttigimiz esaslari öncelikle yönetenlerden istemektedir. Müslümanlarin her alanda önderi ve rehberi olan Resulullah as da bu Kur’ani referanslari merkeze alarak, siyasal ve toplumsal alanda adaleti ve barisi saglamak için harekete geçtigi bilinmektedir.

Resulullah, Medine’de siyasal ve toplumsal alanda öncelikle muhacir olan Mekkeli Müslümanlarla ensar olan Medineli Müslümanlari kardes yapti. Ardindan Ikinci adim olarak, Medine’de tüm toplumun baris içerisinde yasamalarini saglayan Medine vesikasini (saldirmazlik antlasmasini) hazirlatarak taraflara kabul ettirdi. Üçüncü adim olarak da yeryüzünde fesadi/bozgunculugu önlemek ve yerine isalhi/barisi ikame etmek için Merkez/medine disindaki hasim olan kabileleri baristirdi. Böylece on yillik “Nebi devlet baskani” olarak adaleti ikame etti ve beytülmali (kamunun mali haklarini) hakkaniyetle koruyarak dünyaya örnek oldu.

Resulullah as, kendisinden sonra devlet yönetimini/baskanligini hiç kimseye ve hiçbir gruba (Kureys veya Ehl-i Beyt’e) birakmadi. Onun istedigi sahislar degil, ilkelerdir; zira ona yol gösteren Kur’an, isimlerle degil, ilkelerle hareket etmelerini emrediyordu. O bakimdan Resulullah’tan sonra kisi veya grup bazinda yapilan tartismalar -özellikle siyaseti sekillendirmeye çalisanlardan bir kisminin, “hilafet Kureys’in hakkidir”; diger bir kisminin da “Ehl-i Beyt’in hakkidir” seklinde diretmeleri- Müslümanlara büyük kayiplar verdirmistir.

Dini/ahlaki olan husus, siyaset ve yönetme faaliyetini Kur’an’in ve aklin uygun gördügü ilkelerle gerçeklestirmektir. Evrensel hale gelen bu ilkeler (adalet, ehliyet,  liyakat, mesveret, merhamet ve cesaret)    artik bütün ülkelerin ve siyasetçilerin vaz geçilmez kriterleri haline gelmistir. Bu ilkeleri temel referans kabul edenlerin sitemleri dini/ahlakidir.

Adalet, bütün haklarda ölçülü olmayi gerektirir. Adalet üzere kurulan sistem, hiç kimseyi ve hiç bir ideolojiyi ayricalikli hale getirmemeli, azinliklarin haklari da çogunluklar gibi korunmali, onlar da sistem içerisinde temsil edilmeli ve böylece toplumsal mutabakat saglanarak herkesin her türlü haklardan yararlanmalari saglanmalidir.

Ehliyetli ve liyakatli olanlar yönetime getirilmeli ve ayrica bu yöneticiler dürüstçe denetlenmelidirler. Ülke yönetiminde görev alacak üst düzey yöneticiler (ehliyetli ve liyakatli olanlar), mesveretle (halkin seçimiyle) tespit edilerek göreve getirilmelidirler. Bu yöneticiler hak ve adalet konusunda merhameti elden birakmayacak ve ayni zamanda Allah’tan baska hiç kimseden korkmadan cesaretli olacaklardir.

Evet, Islam dini temel ilkeler koyar. Sistemin adi ne olursa olsun, hiç kimseye ve hiçbir gruba ayricalik tanimaz. Siyasetin ilkeleri yürürlükte olmadiginda, yönetimin adi hilafet, cumhuriyet ve demokrasi olmasi yönetimi “iyi” kilmaz. Geçmis, geçmistir, mazide kalmistir. Geçmisteki krallik, padisahlik, hükümdarlik, sultanlik, monarsik sistemler artik günümüz insanini asla memnun etmemektedir. Tarihte bu sifatlara sahip olanlarin zulümlerini tarih unutmadi, unutmayacaktir. Iktidarda kalmak için her türlü haksizliga basvuran ve gerektiginde çocuklari ve kardesleri bile öldüren krallari tarih unutmadi, unutmayacaktir.

21. asirda artik dünya siyaseti iktidari ele geçirenin ömür boyu iktidarda kalmasini dogru bulmamaktadir. Iktidar gücü belli dönemlerle (5+5 gibi) sinirlanmalidir. Iktidarda olanlar -ilkeler geregi- iktidarda daha fazla kalmak için yasalari ve teamülleri zorlamamali ve yeri ve zamani geldiginde iktidari birakabilme erdemliligini gösterebilmelidir.

Hülasa, siyaseti dinlestirmek veya dini siyasallastirmak mevzusu bilgisizlikten kaynaklanan bir durumdur; zira din, her alanda evrensel ilkeler koyar. Siyaset/yönetim de dinin belirledigi bu evrensel ilkelerle yapilmalidir. Dolayisiyla, bu ilkeler merkeze alinarak ve yeryüzündeki insanlik tecrübesinden yararlanilarak, hem temsilde hem de yasalarda hak ve adaletin saglanmasi, azinliklarin hukukunun gözetilmesi, zalimlerin zulmünün önlenmesi için en makul bir sistemin gelistirilmesi Müslümanlar için zaruridir. Aksi takdirde Allah katinda ve insanlik nezdinde vebali/faturasi agir olacaktir. 

Selam ve muhabbetlerimle…  BESIR ISLAMOGLU

(Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.)

 

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar2 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?3 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ4 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ5 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?6 Kitle Kültürü Manipülasyondur7 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ8 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?9 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER10 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR11 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.12 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR13 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR14 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar15 Seytan Neyimiz Olur?16 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj17 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj18 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 19 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)20 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)21 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)22 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)23 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)24 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)25 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 26 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 27 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir28 Kitap'i Dogru Tanimak29 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir30 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur31 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)32 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 33 Din Ögrenmede Kistas Nedir?34 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?35 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir36 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir37 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir38 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?39 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir40 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 41 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?42 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar43 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir44 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 45 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir46 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 47 Din Üzerinden Yapilan Zulümler48 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir49 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)50 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??51 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?52 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?53 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 54 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur55 Erdemli Toplum Nasil Olusur?56 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir57 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?58 Sünnete Kimler Daha Baglidir?59 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir60 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler61 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir62 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-63 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-64 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir65 Ahlakin Sarti Kaçtir?66 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir67 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 68 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-69 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-70 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-71 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-72 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-73 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-74 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-75 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir76 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir77 Er Kisi Niyetine78 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine79 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-80 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-81 Güçlünün Yaninda Yer Almak82 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil83 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?84 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir85 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak86 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir87 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 88 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir89 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir90 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!91 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)92 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)93 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)94 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)95 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (1)97 Dini 21. Asrin Akliyla Anlamak / Yorumlamak
YORUMLAR
Deniz ilbey
4.12.2021 00:44

Sn.islamoglu, .."Böylece on yillik “Nebi devlet baskani” olarak adaleti ikame etti ve beytülmali (kamunun mali haklarini) hakkaniyetle koruyarak dünyaya örnek oldu." Ifadenizle ilgili soru sormak ve degerlendirme yapmak istiyorum. Birincisi, Ayni donemde, sozkonusu civarlarda bazi devletlerin isimleri olmasina ragmen, tarihsel olarak kayitlarda sizin ifade ettiginiz sekilde bir “Nebi devlet baskani” olduguna dair bir devlet bulunmamaktadir. Ikincisi, kur'an'da, iddia ettiginiz gibi peygamberin devlet baskanligi ile ilgili imali da olsa bir ifade bulunmamaktadir. Ucuncusu, Oyle ya, buyuk bir emekle olusan islam toplumunun daha uzun sureli devam etmesi icin, ifade ettiginiz gibi kendisinden sonra yerine gececek bir isim, bir heyet veya bir yonteme vs.neden isaret etmedi? Dorduncusu, islam dininin son din olmasi, dogal olarak tum insanlari/kavimleri kapsamasi beraberinde evrensel olmasi zorunlulugu dikkate alindginda, devletlesen bir islamin diger devletlerin vatandaslarina ulasmasi devletler arasi cikar iliskisi bir engel teskil etmez mi? Besincisi, "Böylece on yillik Nebi devlet baskani” doneminde gelen ayetleri nasil anlayacagiz? Bu ayetler bize mi? bir devlet baskanina mi iniyor? Bunu nasil ayiklayacagiz. Rab, tuzel kisiyi muhatap alir mi? Ahirette bu tuzel kisiyi yargilayacak mi? Altincisi, ikinci halife olan hz. omer' ile ilgili olarak neden halifetun halife tartismasi yapildi? Bu tartisma sonucunda "emirul muminin" ifadesi gundeme geldi? Sonuc olarak, peygamberi devlet baskani olarak tanimlamak burada belirtmedigim daha nice sorunlara ve acmazlara bizi surukler. Klavyemden kaynakli yanlis anlasilmasi ihtimali dikkate alarak pesinen ozur dilerim.

YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!