Sezai Karakoç: ?Ölüm Ve Çerçeveler?

Ne yapti da bu ölçüde hemen her inanç ve ideoloji çevresinde itibar kazandi Sezai Karakoç...
Sezai Karakoç:  ?Ölüm Ve Çerçeveler?
 Metin Önal MENGÜSOGLU
Metin Önal MENGÜSOGLU
Eklenme Tarihi : 17.12.2021
Okunma Sayısı : 2140

Ne  yapti  da  bu  ölçüde  hemen  her  inanç  ve  ideoloji  çevresinde  itibar  kazandi  Sezai  Karakoç. Kamu  önünde  bulunan,  siyaset  yapan,  konusan,  yazan,  belli  bir  taninirlik  kazanmis  bulunan her  insan  tekinin  bu  suali  kendisine  sormasini  ne  kadar  isterdim.  Bunu  üstad  da  isterdi  iyi biliyorum,  örnegi  burada:  “Biz  mahcup  ve  onurlu  çocuklariz,  basimizi  kaldirip  bir  bakmayiz.  Biz kosu  bittikten  sonra  da  kosan  atlariz.”

Vefat  haberini  ayni  gün  aksam  on  sekiz  siralarinda  bir  dostum  aglayarak  bildirdi  bana  Sezai  Karakoç  üstadin.  Ben  “keske”  demeyi sevmem;  “elhamdülillah”  ifadesinin dilime  daha  çok  yakistigini,  inancim  geregi  daha  münasip  oldugunu  düsünürüm.  Hiç süphesiz  kalbimin  üzerine bu  haberden  ötürü  agir bir  yük  bindi,  hemen durumu  en  yakin  arkadasim  Cahit  Koytak  ile paylastim.  O  da  haberli ve  hüzünlüydü.  Daha önceleri  yalniz  yasayan birkaç  yakinim,  vefatlarindan  epeyce  sonra fark  edilmis  ve  büyük üzüntü  yasatmisti  sevenlerine.  Sezai  Karakoç  üstad  için  de  benzer  bir  endise  her  nedense  zihnimin  bir kösesinden  beni  sürekli  rahatsiz  ederdi.  Simdi  “elhamdülillah” dememin  sebebi  onun  tabii  ecelle  ve güzel  bir  ölümle  göçüp  gitmesidir.  Vakitli mi  vakitsiz  mi  insanlar  daima  söylemislerdir  “her ölüm  erkendir”  diye.  Zaaflarla  yüklü  beser  tarafimiz  bize,  benzer  keske  ve  yakinmalar  söyletse  de biliyorum  ki  “insanlarin  bir  hesabi  vardir,  Allah’in da  bir  hesabi  vardir  ve  Allah’in  hesabi  hiç  sasmamaktadir.”  Hepimiz  ölümü  tadiciyiz,  Allah  elçileri de  göçüp  gittiler  bu  geçici  âlemden  ebedi  âleme.

SEZAI  KARAKOÇ  ÜSTADIN  TEREKESI

Allah’tan  geldik  yine  Allah’a  dönecegiz.  Müminler  ölüm  korkusu  tasimazlar,  tasimamalilar,  ancak mevcut  günahlari  ve  hatalari  yüzünden  ölümden sonrasi  için  endise  duyarlar,  duymalilar.  Ömrü  boyunca  daha  düsünce  hayatinin  en  basinda  el  ba’sü ba’del  mevt  hakikatini  Türkçeye  tercüme ederek  ona  Dirilis  adini  vermis  bir  üstat,  bir  agabeyin  vefati  üzerine  onun kendi  söylemlerini  ödünç  alarak yazmanin,  konusmanin,  onun gidisiyle  kalbimde  açilan  yaralara  iyi  gelecegini  düsündügümden  yazinin  alt  basligina  “Ölüm  ve  Çerçeveler” dedim.

Hep  söylerim  benim neslim  ona  agabey  diye hitap  ederdi.  Biz  yirmili,  o  ise  otuzlu  yaslarinda iken  mülaki  olmustuk.  O bize  asla  efendilik  yapmadi.  Magduriyeti  fark  edince beni  Fethi  Gemuhluoglu’na burs  alabilmem  için  bizzat kendisi  referans  olarak  göndermisti.  Ayrica  yazihanesinde  yedigi  simitler  ve  içtigi  çaylardan,  arada bir  Cennet  Muhallebicisi’nde  pilav  üstü tavuktan  da  müstereken  nasiplenmistik.  Kursagimda  ikramlari  durur,  sirf  bu  sebeple  bile  ona olan  minnet  borcumu  her  namazda  kendisine magfiret  dileyerek  ödeyemesem  de  kendi  kalbimi yatistirmaya  çalisiyorum.  Iyice  biliyorum  ki  hiçbir insan  hikmetinden  sual  olunmaz,  hatasiz,  kusursuz  degildir.  Karakoç  üstadin  cenazesinde  Mehmet Görmez  Hoca’nin  insanlardan  helallik  almak  üzere üç  kez  ardi  ardina  sorgulamasina  iyi  biliriz  diyen mahcup  ve  onurlu  genç  insanlarin  sehadetini  Rabbim kabul buyursun.

Hadise  henüz  epeyce  taze  ve  yakin  olmasina ragmen  hemen  her  gün  yazili  yahut  görsel  basin  yayin  organlarinda  farkli  inanç  ve  ideoloji mensuplarinin  da  katildigi  Türkiyeli  yazan-çizen insanlar  onun  hakkinda  tamami  müspet  sahitliklerde  bulunmaktadir.  Sezai  Karakoç  üstadin  geriye biraktigi  terekesinde  maddi  degeri  bulunan  nesneler  yerine  galiba  çok  sevdigi  kelime  ile  söylenecek olursa,  fethettigi  yiginla  kalp  mevcuttur.  Bu  durum benim  kalbimi  öylesine  ferahlatiyor  ve  onun  vefatina  bilseniz  nasil  gipta  ile  bakiyorum;  benim  ardimdan  da  böylesi  sahitlikler  gerçeklesecek  mi  acaba diye?!...

Hemserim  Elazizli  esimle  Malatya’da  evlenerek Istanbul’a  yerlestigimde  tanisikligimiz  yeni  oldugu için  ona  Sezai  Karakoç  üstattan  fazlasiyla  söz  açmisim  demek  ki,  bir  gün  uyandiginda  rüyasinda  üstadi  gördügünü  söylemisti  bana.  O  tarihlerde  kimsenin  elinde  en  ufak  bir  fotografi  bile  bulunmayan üstatla  yollari  hiç  çakismamis  bulunan  esim  kim bilir  hangi  simayi  Sezai  Karakoç  diye  adlandirmis diye  düsünmüs  ve  dogrusu  sadece  tebessüm  etmistim.  Fakat  söz  konusu  rüyanin  ertesinde  esimle Kadiköy  Kiziltoprak  civarlarinda  birlikte  disariya çikmistik  ki,  esim  ansizin  durdu  “Iste  Sezai  Karakoç  gidiyor!”  dedi  bana.  Sonbahar  mevsimiydi  tipki Mehmet  Âkif  gibi  muhtemelen  bir  dostundan  ariyet  olarak  aldigi  yagmurluk  gibi  bir  giysi  içerisinde üç  bes  adim  önümüzde  üstad  her  zaman  elinde  bulundurdugu burusuk bir torbayi  sallayarak  gidiyordu.  Esimin  hiç  görmedigi  halde  tanimasi,  anlattigi rüya  zihnimi  kurcalarken,  o  açikliyordu,  “Her  gün bana  öyle  anlatiyordun  ki  neredeyse  resmini  bile çizebilirdim”.  Üstada  görünmeden,  kendisinin  üzerine  bir  ömür  boyu  yapismis  bulunan  mahcubiyeti, bu  sefer  ikimiz,  esim  ve  ben,  sanal  bir  örtü  gibi  giyinerek oradan uzaklastik.

KARAKTER,  DERT VE  DAVA

Ne  yapti  da  hemen  her  inanç  ve  ideoloji  çevresinde  bu  ölçüde  itibar  kazandi  Sezai  Karakoç! Kamu  önünde  bulunan,  siyaset  yapan,  konusan, yazan,  belli  bir  taninirlik  kazanmis  bulunan  her insan  tekinin  bu  suali  kendisine  sormasini  ne  kadar  isterdim.  Bunu  üstad  da  isterdi  iyi  biliyorum, örnegi  burada:  “Biz  mahcup  ve  onurlu  çocuklariz, basimizi  kaldirip  bir  bakmayiz.  Biz  kosu  bittikten sonra  da  kosan  atlariz.”  Her  vesileyle  kendisine yapi,  mizaç,  karakter  bakimindan  benzettigim Mehmet  Âkif  hakkinda  arkadasi  Mithat  Cemal “Mehmed  Âkif,  Mehmed  Âkif  oldugunu  bilemeyecek  kadar  mahcup,  sokaklarda  kenarlardan,  köselerden  dolanan  çocuklarin  kabadayiligini  tasiyan biriydi.”  der.  Hrant  Dink’in  “güvercin  tedirginligi” seklinde  ifade  etmeye  çalistigi  tutum  ve  durum  Sezai  Karakoç  üstatta  sirtina  tas  baglanmis  bir  kusun tasiyamayacagi  besbelli  bu  agirligi  yine  de  tasimasi gerektigine  ve  her  sart  altinda  yoluna  devam  etme çabasi  gibi  bir  azme  dönüsmüstü.  Omuzlarinda  insanlik  medeniyeti  ve  Islâm  milletinin  bütün  dert ve  davasini  tasimaktaydi  âdeta.  Bunu  tasirken  de hiç  ama  hiç  kimseye  göstermiyor,  hiç  ama  hiçbirseyden  korkmuyor,  hiç  ama  hiçbir  kimseden  yardim  ve  destek  de  kabul  etmiyordu.  Tevekkülü  yalniz  Allah’a idi…        

Sezai  Karakoç’un  hem  karakteri  hem  düsünceleri  üzerine  her  yogunlasmamda  Mehmet  Âkif de  bir  sekilde  hatirima  gelip  kendini  hissettiriyor. Yoksul,  tabir  caizse  hesapsiz  kitapsiz,  kinayanin kinamasi,  güçlülerin  serrinden  korkmadan,  bazen de  aldirmadan  dogru  bildikleri  yolda  bikmadan, usanmadan  yürümüs  olmalari  Karakoç’u  Âkif’e yaklastirir.  Türkiyeli  muhafazakârlar,  Müslümanlar  bilirler  ki  Âkif  ile  Karakoç  arasinda  Necip  Fazil faktörü  durmaktadir.  Ve  o  da  görmezden  gelinmeyecek  oylumda  hem  yasadigi  dönemde  ve  hem  de halen  toplum  üzerindeki  etkinligini,  agirligini  ciddi  biçimde  sürdürmektedir.  Ancak  Necip  Fazil’in bu  iki  mütefekkir  sairden  önemli  farki,  onun  her vesileyle  yaptigi  Türk  vurgusu  ve  de  Kur’ân  yerine dolasimda  bulunan  zayif  hadis  metinlerine  tutunmasidir.  Âkif  zaten  bir  Kur’ân  sairi  idi.  Ondan  el aldigini  düsündügüm  Sezai  Karakoç  da  derinligine nüfuz  edecek  bir  dil,  kelam,  tefsir  birikimi  iddiasi olmamasina  ragmen,  okuyan  genç  insanlara  daima  o  da  Kur’ân’i  göstermistir.  Hizirla  Kirk  Saat  ve Taha’nin  Kitabi  basta  olmak  üzere  öteki  eserlerini de tanik tutabiliriz:

“Her evde kutsal kitaplar asiliydi

Okuyan kimseyi göremedim

Okusa da anlayani göremedim

Her ayet bir ülkeye bedel bir erdir

Her sure cihana bedeldir

Kur’an’sa arsin manifestosu

Reddin reddi protestosu”            

Son  iki  dizeyi  okudugumda  1960’li  yillarin  sonuna  dogru  hemen  Seyyid  Kutub’u  hatirlamistim. Onun  Yoldaki  Isaretler  adli  eserinde  yanilmiyorsam  “Lailahe  Illallah’in  Anlami”  baslikli  bir  makalesi  vardi.  Lise  yillarimda  okudugumda  yazarin  bana kelime-i  tevhidi  dile  getirirken  “la  ilahe”  diyerek neyi,  kimleri  inkâr  ettigimi  soruyordu.  O  tarihlerde ben,  evet,  ilah  tektir  diyordum  ama  bu  ifadeden  önceki  bölüm  üzerinde  düsünmemistim.  Sahiden  bu iman  ikrari  ile  biz  neyi,  kimi  inkâr  etmekteydik? Cevabi  yukaridaki  dizelerde  bir  kere  de  Sezai  Karakoç yetistiriyordu: “Reddin reddi, protestosu”.               

GIPTA  EDILECEK,  IMRENILECEK  BIR  HAYAT                                

Cemal  Süreya  Karakoç’u  Mehmet  Âkif  ve  Necip Fazil  ile  karsilastirirken  söyle  diyordu:  “Bulgucu adam.  Belki  de  ülkemizdeki  tek  bulgucu.  Çok  daha yetenekli  bir  Mehmed  Âkif’in  tinsel  görüntüsüyle, adamakilli  dürüst  bir  Necip  Fazil’inkini  iç  içe  geçirin  yaklasik  bir  Sezai  Karakoç  fotografini  elde  edebilirsiniz.”  Âkif  üzerinden  yaptigi  yetenek  ölçücü münasebetsizlik  görmezden  gelindiginde  her  iki Müslüman  sair  arasindaki  benzerlik  ve  irtibat  iyi düsünen  kimselerin  gözünden  kaçmamistir  besbelli.                      

Herhâlde  sihhatle  düsünen  hiç  kimse  sairlerden  bir  kelam  erbabi,  müfessir  ya  da  meal  yazari gibi  birer  Islâm  âlimi  olmalarini  beklemeyecektir. Ancak  evvela  ortaya  koyduklari  hayat  modeli  bakimindan Kur’ân’in müminlerin vasfini sayarken zikrettigi  emri  bil  maruf  ve  nehyi  anil  münker  cümlesi noktasinda  hem  Âkif  hem  de  Karakoç  bana  sinifi geçmis görüntüsü vermektedirler.                       

Nâzim  Hikmet  bile  Mehmed  Âkif  hakkinda en  azindan  “Âkif  inanmis  adam”  diyerek  olumsuz bakmadigini  göstermistir.  Bugün  Sezai  Karakoç’un vefati  sonrasinda  neredeyse  bütün  muhitlerden sag-sol  ayrimi  yapilmaksizin  hüsnü  sehadette  bulunulmasi  neyin  göstergesidir?  Kanaatim  odur  ki yaradilisinin  son  safhasinda  ilahi  ruh  üflenerek yeryüzüne  birer  beser,  biricik  ve  Islâm  fitrati  üzere dogan  her  insan  teki  vicdaninin  üzerini  örtmemis, insaf  ve  adalet  duygusunu  tamamen  ortadan  kaldirmamissa Âkif  ve  Karakoç  gibi  güzel  ahlak  modeli  insanlara  imrenecektir.  Kiskanilacak  demiyorum ama  gipta  edilecek,  imrenilecek  birer  hayat  yasadi her  iki  sairimiz  de.  Karakoç’un  Âkif  hakkindaki umumi degerlendirmesi  zaten  söyle  dile  getirilmisti:  “Mehmed  Âkif  biten  dönemin  son  savasçisiydi, bizler  de  baslayan  bir  dönemin  ilk  savasçilariyiz.” Neyin  savasiydi  bu,  denilecek  olursa  sunu  evvela söylemelidir  ki  Allah’in  nebi  ve  resûllerinin  insanlik  tarihinin  basladigi  dönemden  bu  yana  yeryüzüne  ektikleri  medeniyet  tohumunu  yesertme  savasi diyebiliriz.  Ve  o  tohumdan  üretilerek  bütün  insanligin  iyilik,  güzellik,  dogruluk,  adalet,  fazilet  adina bu  havuza  doldurulmus  makul  ve  maruf  mevcudunu  sahiplenmek  anlaminda  bir  medeniyet  savunmasidir bu.                          

Bir  tek  medeniyet  vardir  Sezai  Karakoç’a  göre,  o da  bütün  insanligin  malidir.  Ilk  tohum  resûller  tarafindan  atilmis  ve  son  Allah  Resûlü’nün  çabasiyla Müslüman tarihini  yeniden  bir  dirilise  açan  Büyük Hicret  sonrasinda  Yesrib  sehrinin  Medine’ye  dönüstürülmesiyle  baslar.  Tipki  Âkif  gibi  Karakoç  da umumi  anlamli  ümmet  kelimesi  yerine  sosyolojik anlamda yalnizca insani  niteleyen  millet  kelimesini Kur’ân tanimlamasi üzerinden okuyarak yeryüzünde  iki  milletin  varligindan  söz  eder.  Dahasi  Müslümanlarin  Islâm  milliyetçiligine  vurgu  yapar.  Sezai Karakoç  fikirlerini  olgunlastirdigi  altmisli  yillarin sonu  ve  yetmisli  yillarin  basinda  nasil  bir  gelenekçi muhit  arasindaydi?  Bir  kesim,  Müslümanlarin  Türkiyeli  yazarlar  disindakileri  okumasini  zararli  bulmaktaydi.  Genis  bir  kesim,  siradan  Müslümanlarin Kur’ân’i  dogrudan  okumalarini  tehlikeli  buluyor  ve bagli  bulunduklari  hocalari  dinlemelerini,  onlarin yorumlarindan  disariya  çikmalarinin  neredeyse bir tür sapma olacagini söylüyorlardi.                          

Sezai  Karakoç’un  neden  böyle  bir  camianin  içerisinde  görünür  olmamayi  seçtigini  anlamak  bakimindan  dönemin  entelektüel  ve  estetik  seviyesine bakmak da fikir  verecektir.  Gazeteleri,  mecmualari, yayimladiklari  kitaplarin  kapagi,  tashihine  kadar ne  yazik  düsük  bir  düzey,  ilkel  bir  görüntü  vardi. Sezai  Karakoç  bu  anlamda  da  eger  yapamiyorsaniz ilk  mektep  çocuklarinin  resimleri  gibi  kapaklar  ve tutarsiz  bir  üslupsuzlukla  eserler  ortaya  koymak yerine,  Dirilis  Yayinlari’nin  suretine  ve  muhtevasina  bakarak  kendinize  bir  çeki  düzen  verebilirsiniz  imasi  yapmaktaydi.  Kitap  kapaklari  tek  tip,  tek renk,  ama  eserlerin  gerek  siir  gerekse  nesir  bütünü dönemin  hem  dili,  üslubu  hem  de  muhtevasi  bakimindan fersah fersah ilerisinde idi.

TÜRKIYE’DEKI  ISLÂMLASMAYA YÜKSEK  SOLUKLU  BIR  KATKI            

Açik  söylemek  gerekirse  onun  polis  marifetiyle toplatilarak  mahkemeye çikmasina sebebiyet veren eseri  Islâm’in  Dirilisi’nde  bize  ögrettigi  bakis  açisi 1970’li  yillardan  21.  yüzyilin  basina  dair  bir  öngörüye  isaret  etmekteydi:  “Müslüman  suurlas  suurlas öyle  suurlas  ki  distan  gelen  bir  yikis  planinin  daha ilk  maddesi  açiklanmadan  sen  son  maddesini  söyleyeceksin.”  Büyük  Ortadogu  Projesi  yahut  15  Temmuz  2016  darbe  tesebbüsü  hatirlandiginda  onun bu uyarisinin degeri daha net anlasilacaktir.    

Ne  isabetli  tespitleri  vardi:  “Islâm  ülkeleri  ‘Bati Romantizmi’  döneminden  çikmak  üzere,  yeni  bir döneme  ‘Bati  Kritigi’  dönemine  girmek  üzeredir.” Elbette  bütün  Müslüman  cografyaya  belki  yayamayiz  bu  iddiayi.  Ama  bence  Mehmet Âkif,  Necip  Fazil tecrübesiyle  bir  mesafe  almis  bulunan  en  azindan Türkiye’deki  Islâmlasma  hareketine  yüksek  soluklu  bir  katki  yapan  Sezai  Karakoç’un  bizzat  kendi varligi  bile  bu  iddianin  belgesi,  kaniti  mahiyetindedir.  “Hayati  yasayanlar  dünyaya  tapanlar  degil, dünyayi  ayaklar  altinda  çigneyenlerdir”  diyordu ya!   

“Müslümanlar  Kur’an’dan  uzaklasti  uzaklasali gün  yüzü  görmediler”  diyen  de  Sezai  Karakoç’tur. Hiç  süphesiz  büyük  bir  siir  olan  Monna  Roza’ya takilip  kalarak,  onu  yalnizca  sairler  safinda  bir  makama  oturtarak,  büyük  düsüncesini  gölgede  birakmak  insafla  bagdasmaz.  Devam  edelim  alintilara: “Islâm  has  ismiyle  de  cins  ismiyle  de  kitap  medeniyetidir.  Kur’ân  sifadir.  Kur’ân’dir  diriltici  olan/Yol gösteren  yol  açan/Kaybolan  vakti  uyandiran/Korkulacak  olandan  korkutan/Umut  veren,  mustu  tasiyan/Karanlik  olana  isik  saçan/Isitan  aydinlatan/ Bas ve önder Kur’ân’dir.”      

“Ham  yobaz  kaba  softa”  ifadesi  bir  Necip  Fazil benzetmesiydi  siklikla  tekrarladigi.  Böylesi  bir  muhit  içerisindeydi  onlarin  çirpinislari,  uyandirma çabalari  silik,  sinik,  ödlek,  kenara  köseye  kaçan  büyük  kalabaliklari.  Fikir  hayati,  yayin  hayati,  ahlaki düzeyi,  sanat  ve  estetik  anlayisi  son  derece  düsük, kuru  hamaset  ve  sönük  bir  tevekkül  ve  kadercilik itikadiyla  yetinen,  avunan,  oyalanan  bir  toplumda açmisti  o  Dirilis  bayragini.  Cismiyle  degil,  resmiyle  bile  degil  ve  hatta  bizzat  özel  ismiyle  de  degil, eseriyle  çagirdigi  topluma  önderlik  edebilmek maksadiyla  bu  yönlerini  gizledi,  açik  etmedi,  kendisine  degil,  uzaklari  isaret  eden  parmagina  da degil  parmaginin  gösterdigine  dikkat  istedi.  Ama biliyor  ve  söylüyordu:  “Toplum,  alistigindan  kolay kolay  ayrilmak  istemez!  Her  degisiklikten,  isterse o  degisiklik  bir  kurtulus  olsun,  kaçar!  Degismede çekilecek  çileyi  göze  alamayistir  bu…  kabile  mutlulugunu insanligin büyük mutluluguna tercih…”            

Son  iki  asirda  bütün  Müslüman  muhitlerde  yeniden  Islâmlasma  çabasi  içerisine  girmis, Karakoç’un ifadesiyle  “Bati  kritigi”  de  yapmaya  baslamis  her  Müslüman  düsünürün  müracaat  ederek hatirlattigi  Ra’d  Suresi  11’nci  ayet-i  kerimesinin  bir tür  açiklamasidir  yukarida  aktarilan  degisim  adina yazdiklari.         

ESERININ  BÜTÜNÜNE  BAKMALI                     

Sezai  Karakoç  hakkinda  konusurken  onun  da neticede  bir  beser  oldugunu  hiç  unutmadan  salt sahici  bir  degerlendirme  yapabilmek  için  eserinin bütününe  bakmali  ve  bütünden  kopartilarak  ayiklanmis  söylemlerden  sakinmalidir.  Aslinda  her mütefekkir  için  böyle  davranilmali,  beser  cinsini ne  ululamali  ne  de  yerin  dibine  batirici  asiri  yok saymaya  tabi  tutmalidir.  Mesela  ben  üstadin  mistik  ve  mitolojik  kimi  tarihi  ve  folklorik  verilerden hareketle  yazdiklarini  okurken  aceleci  davranarak bu  unsurlarin  kendisinde  birer  inanç  ilkesi  olusturdugunu  söylemekten  Allah’a  siginirim.  Masal, efsane,  mistik  öyküler  her  toplumun  kültürel  hayatinda  mevcuttur.  Onlari  yerli  yerinde  kullandiginiz zaman deger  bile  ifade  edebilirler.  Burada  sakincali olan,  bu  ve  benzeri  unsurlari  iman  ilkesi  hâlinde takdim  etmektir.  Ayrica  daha  önce  de  yazildigi gibi  bir  Islâm  arastirmacisi  ve  âlimi  olmayan  Sezai Karakoç’u,  mesela  bazi  mevzu  hadisleri  okuyarak kaleme  aldigi  eserler  üzerinden  kinamak  ne  ölçüde  dogru  olacaktir.  Zira  bahsi  geçen  mevzuat,  sahih olanlardan  çok  daha  meshur  ve  yayginsa  eger.  Üstad  yasarken  ona  yaklasarak  bu  hususta  bir  uyari yapilmis  ama  kendisi  inatçi  ve  israrli  mi  davranmistir  ki  söz  konusu  bu  müracaatlarindan  ötürü kinansin?  “Galat-i  meshur  lügat-i  fasihten  evladir” ne yazik ki evet, böyledir.                       

Hangi  toplumun  üyesidir  Sezai  Karakoç?  Bu toplumun  geleneksel  itikadi  kültürü  Kur’ân’dan  ziyade  hadis  metinleri  üzerine  bina  edilmistir.  Tarih boyunca  Islâmî  ögrenim  adina  en  meshur  mahfillerde  Kur’ân  ihmale  ugramis  ama  hadis  okunmus, okutulmus,  Kur’ân’dan  ise  siradan  insanlar  olabildigince  uzak  tutulmustur.  Hizirla  Kirk  Saat  eseri ve  söyleminden  hareketle,  bu  eserde  mevcut  menkibeler  üzerinden  onun  sanki  hiç  Kur’ân’a  bakmadigini  söylemek  insafla  bagdasmaz.  Iste  ayni  kitabin söyleminden bazi parçalar:

“Ey yesil sarikli ulu hocalar bunu bana ögretmediniz

 Bu kesik dansa karsi bana bir sey ögretmediniz

Kadinin üstün oldugu ama mutlu olamadigi

Günlere geldim bunu bana ögretmediniz

Hükümdarin hükümdarligi için halka yalvardigi

Ama yine de essiz zulümler isledigi vakitlere erdim

Bunu bana söylemediniz…

Kardesim Ibrahim bana mermer putlari

Nasil devirecegimi ögretmisti

Ben de gün geçmez ki birini patlatmayayim…”      

Insanlar  Müslüman  bir  sairden  baska  neyi  bekliyorlar  bilmiyorum,  ihtilal  yapmasini  filan  mi? Vaktiyle  Umran’da  “Sezai  Karakoç  ve  Putlar  Fuarina  Sergi  Olan  Çagimiz”  diye  bir  yazi  yazmistim. “Putlar  fuari”  ifadesinin  geçtigi  üstada  ait  “Agaçlar ve  Mezartaslari”  adli  metinden  kisa  bir  alintiyi  tekrarlayalim:  “Ölülerin  basina  dikilen  mezartaslari gibidir  putlar.  Onlara  benzerler,  onlar  gibi  bir  ölüye isaret  ederler.  Ileride  birer  ‘ölüm  heykeli’ne  benzetilen  putlar  belki  somut  maddelerden  mamuldür. Ne  var  ki  insani  içeriden  kemiren  zihinsel  putlar  da vardir;  onlar  bazen  bizzat  kisinin  kendisi  bile  olabilmektedir.  Yahut  Allah’tan  gayri  “Efendi”  yerine koydugu,  kendisine  baglanilmasi  lazim  geldigini savundugu,  kendisi  gibi  bir  insan  evladi  da  olabilir.  Tek  tür  “Baglanma”  eyleminin  yalniz  Allah’a  yapilmasi  iman,  bunun  disindaki  her  tür  baglilik  ise putperestliktir.”                   

“SEHZADEBASINDA GÜN  DOGMADAN”                       

Ölüm  ve  Çerçeveler  üstadin  bir  eserine  isim  olmustu.  Onun  özellikle  de  siirlerine  yansimis  bulunan  köse,  kavis,  çerçeve  gibi  sinirlayici  kavramlar acaba  kendisi  üzerinden  yapilacak  olan  muhtemel yanlis  degerlendirmelere  ima  yoluyla  bir  dokunus mu  idi  diye  düsünmeden  edemiyor  insan.  Memlekette  yasayan  Müslüman,  gayrimüslim her  kesimin Sezai  Karakoç’un  vefati  sonrasindaki  hüsnü  sehadetleri,  onun  evvela  ahlakina  dair  bir  imrenisin  ardindan  da  düsünce  ve  sanat  hayatina  tasidigi  kalite önündeki  saygi  durusunun  bir  ifadesidir.  Bütün bunlarin  yaninda  öyle  bir  tevafuk  var  ki  hepimizi sasirtmistir.  “Sehzadebasinda  Gün  Dogmadan”  siirinin  dizeleri:  “Yerlesecek  yer  aramak/Camiin  avlusunda/Soguk  bir  tasa  oturmak/Gün  dogmadan Sehzadebasinda.”  Rabbim  sanki  ona  bir  nasip  ayirmis  arzusu  istikametinde,  simdi  sahiden  yerlesti  o makama..                        

Bu  dizelerden  çok  önceleri  söyle  yazmisti,  daha ilk gençlik yillarinda “Kara Yilan”  adli siirde:

“Ben güneyli çocuk arkadasim güneyli çocuk

Günahlarim kadar ömrüm vardir

Agarmayan saçimi günese tutuyorum

Saçlarimi acinin elinde unutuyorum

Parmaklarimdan süt içmeye çagiriyorum seni

Ben güneyli çocuk arkadasim güneyli çocuk”                       

Sözün  sonunda  varsa  taksiratini  bagislamasini,  Rabbimin  sevgili  üstadimiza  sonsuz  rahmeti  ve merhametiyle  muamele  etmesini  diliyorum.  Ona olan  muhabbetin  yeni  nesiller  tarafindan  daha  da derin  köklere  ulasacak  eserlere  dönüsmeyi  saglasin diye ümit ediyorum…

Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.

Bu Yazi Umran  Dergisi sayi:328 /sh-4-7  |   Aralik  2021  | Alintilanmistir…

Yazinin Asli için http://www.umrandergisi.com.tr/u/umran/pdf/328-1638799236.pdf

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
YORUMLAR
YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!