Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi?

Hakikate hangi yollarla ulasilir? Zahire aykiri düsen her sey batil degil mi?...
Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi?
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 14.02.2022
Okunma Sayısı : 832

Hakikate hangi yollarla ulasilir?
Zahire aykiri düsen her sey batil degil mi?
Batinilik Müslüman mahallesine hangi yollarla girdi?

Batinilik; herkesin bilemeyecegi (gizli) bilgilere sadece bazi kimselerin sahip olduguna inanilan bir inanç/düsünce seklidir. Batiniyye de Tanri tarafindan belirlenmis ve her zaman Tanriyla iliski halinde olan kimselerin, gizli-sakli olan seylerin iç yüzünü bildigine inanilan bir inanç-düsünce ekolüdür.

Batinilik iddiasinda olanlar, naslara -zahir/lafzi manalar yerine- batini anlamlar yükleyerek, gizi manalar pesine düserek, hakikate ve alemin sirlarina vakif olduklarini söyleyerek, asil gayelerini de gizleyerek (bir çesit kriptoculuk yaparak) hedeflerine varmaya çalismaktadirlar.

Batinilik; Yahudi, Hristiyan, Hindu, Budist, eski Türkler (Saman) gibi topluluklarin inançlarina dayanmaktadir. Bu inançlarin basinda Recat, yani insani ölümsüzlestirme ve tanrilastirma gelmektedir. Önce Hz. Isa, ardindan Muhammed as ve sonra Hz. Ali tanrilastirildi, ölümsüzlestirildi. Daha sonra da veliler (!) ölümsüzlestirildi ve tasarruflarinin devam ettigine inanildi.

Ayrica ruhçuluk, tenasüh, (ruh göçü, reenkarnasyon) velayet, Mesihlik, Mehdilik, Hurufilik, cincilik, cifr, vahdet-i vücut, fena fillah gibi inançlar da Batiniligin temel inançlaridir.

Batiniligi Müslüman camiasina getirip yerlestiren Sia’dir.  Dolayisiyla batinilik denilince genellikle Sia’nin kollari olarak bilinen Ismailiyye, Sebeiyye, Ibahiyye, Karamita, Nusayriye, Durziyye gibi akimlar akla gelmektedir; ancak batinilik sadece Sia’da kalmadi; kisa sürede Ehl-i Sünnetin kollarindan olan birçok tarikat ve cemaatte de kabul gördü. Böylece batinilik, hem ontolojik ve hem de epistemolojik olarak Sia ile Ehl-i Sünnet tarafindan basköseye oturtuldu.

Batinilik inancina sahip olanlar, akli ve duyulari yeterli ve güvenilir birer bilgi kaynagi olarak görmezler. Dolayisiyla Sia’da, her asirda insanlara gerçek bilgileri ögretecek masum bir imamin olmasi gerekli görülürken, Ehl-i Sünnetin tarikat ve cemaatlerinde de birer masum önder/imam (gavs, kutup, seyh) gerekli görülmektedir.  

Evet, Sia’daki imamet, velayet ve mehdiyata karsilik, Ehl-i sünnetin tarikat ve cemaatlerinde de evliya, gavs, kutup, kutbu’l-aktab, seyh, arif, abdal, baba gibi inanislar üretildi. Bilinmelidir ki bu inanis ve hiyerarsi Allah’in ögretisi degildir. Bu gibi inanislar, bütünüyle eski kültürlerden, mitoloji ve hurafelerden alinarak ve “Islam” süsü verilerek piyasaya sürülmüstür.

Batiniligi savunanlara göre dini bilgi, zahir ve batin olmak üzere ikiye ayrilir. Ilk defa Siiler tarafindan yapilan bu taksimat, “Hz. Ali’nin, baska insanlarin bilmedigi batin ilmine sahip oldugu” inancindan kaynaklanmaktadir. Siilerin Hz. Ali üzerinden yaptiklari bu zahir-batin taksimatini, Gazali gibi sünni bilginler de Ehl-i sünnet camiasina tasidilar. Siiler, “Allah, Muhammed as’a tenzili, Hz. Ali’ye de te’vili indirdi” derken, sünni tarikat ve cemaatler de “Allah, Muhammed as’a vahiy indirdi, velilere de ilham ve kesif verdi” demektedirler. Bu ilham ve kesif, vasitasiz olarak Allah tarafindan evliyaya verilir” inancindadirlar. Nitekim Ibnü’l-Arabi, “Veliler bilgileri peygambere vahyi getiren melegin aldigi kaynaktan alirlar” demektedir. (Fuṣṣ, s. 54) 

Mutasavviflara göre de dini ilimler, zahir ve batin olmak üzere ikiye ayrilir. Sufiler, metot olarak zahir ilminin egitim ve ögretimle, batin ilminin ise mistik sezgi (kesf) ve ilhamla elde edilecegini söylerler. Bunlara göre hadis, fikih ve kelam gibi ilimler zahir, tasavvufa da batin ilimdir.  Varlik ve olaylarin arkasindaki sirlari açikliga kavusturan batin ilmidir; bu ilim gizlidir, halka açiklanamaz; zira halk, bu yüksek ilmi ve ondaki incelikleri anlayamaz. Bu yüzden batin ilmi ancak zeki, yetenekli, istekli ve kalp gözü açik kimselere ögretilir.

 Bu konuda Ebu Hureyre’nin söyle dedigi rivayet edilmektedir:

“Muhammed elçiden iki ilim ögrendim; birini yaydim, digerini sakli tuttum, onu da yaysaydim basimi keserlerdi.” (Buhari, Ilim)

Batin ilmini savunanlar, “Bâtin ilmi Allah’in sirlarindan bir sir ve O’nun hükümlerinden bir hükümdür. Allah bu ilmi velilerinden diledigi kisilerin kalplerine atar” anlaminda bir hadis uydurarak batin ilminin gerçek bir bilgi oldugunu iddia etmislerdir.

Esasen ilmine itibar edilen bütün ulema, “zahire aykiri düsen her sey batildir” ilkesinde birlesmislerdir. Ilim/hakikat ögrenmede bu temel ilke ortadayken, Gazali gibi önde gelen alimlerin batini yollarla ilim/hakikat elde edilebilecegini savunmasi akla ziyandir. Düsünün, Allah, kendi elçisine apaçik bir sekilde ayetler gönderecek, veli (!) kabul edilenlere de kesf ve ilham yoluyla (gizli) ilim/bilgiler verecek! Peki, Müslümanlar Allah’in kitabinda yer almis ayetlere mi itimat edecek, yoksa velilerin (!) gizli/kapali yollarla aldiklarini iddia ettiklerine mi itimat edecek?

Asil soru/sorun sudur: Islam dinini (hakikati) Allah’in ayetlerinden mi ögrenecegiz, yoksa bazi zevatin, o ayetlere alternatif, batini yollarla aldiklarini iddia ettikleri ve Allah’in ayetlerine denk tutuklari mitolojik bilgilerden mi ögrenecegiz?

Kur’an’da bize ögretilen mutlak bilgi ve mutlak hakikat, ilham ve rüyalarla, kesf ve kerametlerle, gnostik ve mistik (gizli) yollarla degil,  akli kullanmakla, basiretle, tefekkürle, tedebbürle Allah’in ayetlerinden ögrenilir. Yani, dinin/hakikatin anlasilmasi, aklin ayetler üzerinde yogunlasmasiyla mümkün olur. Kur’an, bu hususta su bilgiler verir:

“Bu Kur’an, ayetlerini, iyiden iyiye düsünsünler ve saglikli düsünen akil sahipleri gerçegi (hatirlasinlar) diye sana indirdigimiz bereket kaynagi bir kitaptir.” (38/29)

“Sana Rabbinden indirilenin gerçekten hak oldugunu bilen kisi, o görmeyen (a’ma) gibi midir? Ancak (ulul elbab), saglikli düsünen akil sahipleri ögüt alirlar.” (/13/19)

Görüldügü gibi, Allah, anlamayi, akla havale etmekte ve akil sahiplerini muhatap almaktadir. “Akil sahipleri, yani aklini kullanarak ayetler üzerinde düsünenler ancak hakikati anlayabilir” demektedir.

Hülasa; hakikate batini yollarla (kesf, keramet, sezgi, ilham, cifr ve rüya ile) degil, ancak vahiy ve akilla ulasilir. Kur’an’da elçiye gelen apaçik vahiy disinda hiçbir yol gösterilmez. Ilke olarak; ayetlerin zahirine aykiri düsen her tevil, yorum ve görüs batildir. Bu batil olan gnostik batinilik inanci, Müslüman mahallesine maalesef tasavvuf yoluyla girmistir.

Bilinmelidir ki her insan gibi Nebi as da vefat etmistir. Artik rüya yoluyla da olsa hiçbir sekilde ondan bilgi alinamamaktadir. Allah, elçi olarak seçtigi resuller disinda hiç kimseye vahyetmez; bilgi göndermez. “Bize Allah’tan bilgiler verilmektedir, yazilmaktadir” gibi söylemler birer hezeyandir. Her insan, Allah’in yazili ve kevni ayetleri üzerinde tefekkür ve tedebbür ederek, aklini kullanarak hakikate varabilir.

Selam ve muhabbetlerimle… BESIR ISLAMOGLU

(Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.)

 

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar2 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?3 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ4 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ5 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?6 Kitle Kültürü Manipülasyondur7 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ8 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?9 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER10 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR11 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.12 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR13 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR14 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar15 Seytan Neyimiz Olur?16 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj17 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj18 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 19 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)20 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)21 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)22 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)23 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)24 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)25 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 26 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 27 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir28 Kitap'i Dogru Tanimak29 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir30 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur31 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)32 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 33 Din Ögrenmede Kistas Nedir?34 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?35 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir36 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir37 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir38 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?39 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir40 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 41 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?42 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar43 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir44 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 45 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir46 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 47 Din Üzerinden Yapilan Zulümler48 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir49 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)50 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??51 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?52 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?53 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 54 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur55 Erdemli Toplum Nasil Olusur?56 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir57 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?58 Sünnete Kimler Daha Baglidir?59 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir60 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler61 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir62 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-63 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-64 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir65 Ahlakin Sarti Kaçtir?66 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir67 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 68 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-69 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-70 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-71 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-72 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-73 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-74 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-75 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir76 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir77 Er Kisi Niyetine78 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine79 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-80 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-81 Güçlünün Yaninda Yer Almak82 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil83 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?84 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir85 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak86 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir87 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 88 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir89 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir90 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!91 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)92 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)93 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)94 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)95 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (1)97 Dini 21. Asrin Akliyla Anlamak / Yorumlamak
YORUMLAR
YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!