ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ

Her çağın ve her toplumun kendine has dili, kavramları, kültürü ve evren tasavvurları vardır. Toplumların sahip olduğu bu olgular -kısmen değişikliğe uğrayarak- nesilden nesillere taşınarak sürdürülmüştür; ancak zaman ilerledikçe insanlar tekamül ederek aydınlanmış ve evren tasavvurlarını değiştirmişlerdir.
ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 28.11.2023
Okunma Sayısı : 243

ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ

 

Her çağın ve her toplumun kendine has dili, kavramları, kültürü ve evren tasavvurları vardır. Toplumların sahip olduğu bu olgular -kısmen değişikliğe uğrayarak- nesilden nesillere taşınarak sürdürülmüştür; ancak zaman ilerledikçe insanlar tekamül ederek aydınlanmış ve evren tasavvurlarını değiştirmişlerdir. 

  

Kur’an’ın ilk defa hitap ettiği Orta Çağ Arap toplumunun geçmişten devraldığı bir evren ve tanrı tasavvurları vardı. Bu tasavvurları genellikle İsrailiyat ve  Mesihiyat kaynaklı menkıbelere, efsanevi masallara ve mitolojik hikayelere dayanıyordu. Kur’an, o toplumun inanç haline getirdikleri kültür, ifade ve kavramları mecazi ve temsili olarak kullanmıştır. 

 

Bazı doğal hadiselerin ve soyut kavramların, Kur’an’da olağanüstü hadiseler gibi anlatılması, vahyin ilk muhataplarının mitolojik düşünce yapısına sahip olmalarından kaynaklanmaktadır; zira vahyin ilk muhataplarının, yeterince tabiat yasalarına ilişkin bilgileri yoktu. Astronomik olayları, astroloji (tahmin ve hayali cinler) üzerinden anlamaya çalışıyorlardı. Kahinler, gökte neler olup bittiğini güya cinlerden alarak halka bildiriyorlardı. Yani kehanetliğin bilgi kaynağı, müneccimlikti. Bütün yazgılarını müneccimlikle (yıldızlara bakarak) öğrenmeye çalışırlardı. 

 

Cahiliye Arapları, melek, şeytan gibi ruhani kabul ettikleri soyut varlıklara “cin” derlerdi. Cin olarak kabul ettikleri ruhani varlıkların iyilerine melek, kötü olanlarına da şeytan derlerdi. Meydana gelen pek çok olayı cinlerin yaptığına, hatta daha ileri giderek, Allah ile cinler arasında akrabalık bağı olduğuna inanırlardı (37/158) ve ortak koşarlardı. (6/100) Hatta melek olan cinleri, Allah’ın kızları sayarlardı. 

  

Cahiliye Araplarına göre, cinler ruhani varlıklar olduklarından, her türlü kalıba, kılığa (insan veya hayvan suretine) girebilmektedirler. Hatta insanlarla evlenip çocuk sahibi bile olabilmektedirler. Daha ötesi, günümüzde sara, cinnet, delilik gibi psikolojik ve nörolojik hastalıkların, cinlerden kaynaklandığına inandılar. O çağlarda bilim gelişmediği için pek çok hastalığı cin, büyü, nazar gibi mitlere bağladılar ve çare olarak “muskacılık” diye bir araç geliştirdiler.

 

Maalesef geçmişteki Müslüman alimlerin ekseriyeti de cinlerin, insanlar gibi doğup büyüdüklerine, yiyip içtiklerine, insanlara zarar verdiklerine, ölüp cennet veya cehenneme gireceklerine inandılar. Bunun için de “cinci hoca” lakaplı hudamcılar ortaya çıktı.

 

Huddamcılar, cin ve şeytan denen varlıkları kontrol ettiklerini, muskacılık, ebced harfleriyle, sayılarla cinlerle ilişki kurmaya çalıştıklarını ve böylece kontrol altına aldıklarına cahil halkı inandırdılar. Böylece, cincilik, müneccimlik, büyücülük diye yeni bir sahtekarlık sektörü ortaya çıkmış oldu.

 

Başa dönersek, kabul etmek gerekir ki eski çağların tanrı ve evren tasavvuru gölgesinde Kur’an doğru anlaşılamaz. Kur’an, “gaybı kimsenin bilmeyeceğini” ve göklere çıkarak bilgi alamayacağını temellendirerek, müneccimlerin, büyücülerin, huddamcıların sahtekarlıklarını ifşa etmiştir. 

 

Kur’an, Cahiliye toplumunun kullandığı kavramları (cin, melek, şeytan vs.), onların anlayabileceği bir üsluple kullanır. Cinleri bazen melek, bazen şeytan ve bazen yabancı insan olarak kullandığı gibi, şeytanları da bazen kötü insanlar, bazen kötü nefisler için kullanır. Zaten şeytan, bir varlık olmaktan ziyade bir sıfattır. Yani kötülüğün, azgınlığın, tekebbürün, şımarıklığın cisimlendirilmiş halidir. 

 

Cin kavramının, sadece Mekki ayetlerde geçmiş olması, Medine’de inan ayetlerde kullanılmamış olması, cin tasavvurlarının değişmesi gerektiğini ifade etmektedir. Evet, 21.asrın din tasavvurunda artık eski çağlardan devam edip gelen hayali (ruhsal) varlıklara yer olmamalıdır. Bu hayali (cin, şeytan, iblis, ifrit, peri, gülyabani vs.) soyut varlıklardan toplum kurtulmadığı sürece, dini doğru anlayamayacağı gibi, sağlık ve huzura kavuşmayacaktır. 

 

Hülasa; Kur’an’ın öğrettiği din, hayali varlıklara, gizemli kavramlara ve esrarlı anlatımlara yer vermez. Müteşabih olarak kullandığı kavramlar, zorunluluktandır.

Allah’ın kendini, gücünü ve henüz kurulmamış olan ahireti başka nasıl bize kavratabilirdi!

Öyle ise, Kur’an’ın, lafzından ziyade maksadına, ne dediğinden ziyade “ne demek istendiğine” yoğunlaşmamız gerekir. Bunun için de Allah’ın verdiği aklı sağlıklı kullanmamızdan ve bilimden yararlanmamızdan başka yol yoktur. 

 

Selam ve sağlık dileklerimle…

BEŞİR İSLAMOĞLU 22/11/23

*Bu makalede yer alan fikirler yazara aittir ve Hikmet Akademisi'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Çağın Dini Konuları Mezheplere Havale Edilemez2 KİTAB’I, KİTAP’TAN ÖĞRENME ZARURETİ3 BİLİM GELİŞTİKÇE, DİN TASAVVURU DA DEĞİŞİR4 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar5 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?6 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ7 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ8 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?9 Kitle Kültürü Manipülasyondur10 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ11 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?12 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER13 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR14 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.15 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR16 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR17 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar18 Seytan Neyimiz Olur?19 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj20 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj21 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 22 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)23 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)24 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)25 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)26 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)27 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)28 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 29 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 30 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir31 Kitap'i Dogru Tanimak32 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir33 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur34 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)35 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 36 Din Ögrenmede Kistas Nedir?37 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?38 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir39 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir40 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir41 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?42 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir43 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 44 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?45 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar46 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir47 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 48 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir49 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 50 Din Üzerinden Yapilan Zulümler51 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir52 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)53 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??54 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?55 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?56 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 57 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur58 Erdemli Toplum Nasil Olusur?59 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir60 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?61 Sünnete Kimler Daha Baglidir?62 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir63 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler64 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir65 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-66 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-67 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir68 Ahlakin Sarti Kaçtir?69 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir70 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 71 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-72 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-73 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-74 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-75 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-76 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-77 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-78 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir79 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir80 Er Kisi Niyetine81 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine82 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-83 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-84 Güçlünün Yaninda Yer Almak85 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil86 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?87 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir88 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak89 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir90 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 91 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir92 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir93 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!94 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)95 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)97 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)98 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)99 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (1)100 Dini 21. Asrin Akliyla Anlamak / Yorumlamak
YORUMLAR
YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!