Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)

Geçen makalede, Kur'an'da 10'dan fazla ayette geçen "ins ve cin? terkibini ele aldik...
Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 18.10.2022
Okunma Sayısı : 623

(Ins ve cin terkibine devam…)

Geçen makalede, Kur’an’da 10’dan fazla ayette geçen “ins ve cin” terkibini ele aldik. Meallerde genellikle “insanlar ve cinler” seklindeki çevrinin dogru olmadigini dört ayet örnek vererek degerlendirmeye çalistik. Gelen yorumlar, bu konunun daha genis bir sekilde ele alinmasi gerektigini gösterdi. Simdi konuyu daha detayli bir sekilde degerlendirmeye çalisalim.

Bazi arkadaslar “böylesine mütesabih/girift bir konu sosyal medyada konusulmamali” diyebilirler; ancak “cin” kavraminin yanlis anlasilmasi -geçmiste oldugu gibi- günümüzde de sirke kadar götürmektedir. O bakimdan konusulmamasi -istifham ve sorunlarin gizli kalmasi- insanlara daha büyük zararlar vermektedir.

Mevzunun kolay anlasilmasi için önce bir girizgah yapmak gerekir.

Basta sunu belirtelim ki insan fitrati geregi, kendisine sunulan bilgi ve haberleri anlamadan ve ikna olmadan kabule pek yanasmaz. Kur’an okudugumuzda insan tasavvurunu asan ve adina gayb ve mütesabih denilen birçok terim/kavram ve konunun oldugunu rahatlikla görürüz. Peki, bunlar hangi yol ve yöntemle, nasil anlasilacaktir? Evet, insan zihnini yoran bu “metafizik” terim/kavram ve mevzular, ancak fiziksel ve zihinsel tecrübelerimizle elde etigimiz sembollerle (temsil, tesbih, mecaz yoluyla) anlasilacaktir. Dolayisiyla Kur’an’in her bir ayetini lafzi ve zahiri manasiyla almak bizi dogru sonuçlara götürmez.

Mesela, “Allah’in arsa istivasi” lafzi olarak kabul edilememektedir. Biz biliriz ki Allah, göklerde bir taht üzerine oturacak basit bir varlik degildir. Dolayisiyla “arsa istiva” mecazdir; “tahta oturma” sembolik bir ifadedir. Insan kavrayisinin üzerinde olan Allah’in, ne oldugunu bilmekten ziyade, O’nun ne olmadigini daha kolay biliriz. Kur’an’in söz ettigi bütün metafizik varlik ve bilgileri bu baglamda degerlendirmek gerekir.

Allah insanlara basiret/idrak yetenegi vermistir. (6/104) Insan, Kur’an’da anlatilanlara basiretle bakar, aklini kullanir ve tecrübelerden yararlanirsa, maksat ve hikmetlerini rahatlikla kavrayacaktir. Cennet nimetlerinin kavranmasi nasil ki bu dünyanin güzel nimetleri üzerinden tesbihle anlatiliyorsa, diger gaybi ve metafizik ile ilgili kavram ve mevzular da tesbih, mecaz ve semboller üzerinden anlatilmaktadir. Bu kisa girizgahtan sonra “cin” mevzusuna geçelim.

Cin; “CNN-cenne” (gizledi, örttü, görünmez oldu) fiilinden gelen bir kelimedir. Cennet, cinnet, mecnun, canan, cenin, cann (yilan), cunne (yüze siper olan kalkan), cenanu’l-leyl (gece karanligi) kelimeleri “cenne” kökünden gelmektedir.

Cin kavrami –tipki salat, hikmet, ruh, dua, zikir, tugyan gibi- Kur’an’da pek çok anlamda kullanilmistir. Dolayisiyla “örtük (kapali, karanlik olan), gizli kalan, görünmeyen, taninmayan, yabanci, karanlikta kalan, bilinmeyen tüm varliklar” cin olarak kabul edilmektedir.

Toplumun cin tasavvurunun yanlisligini ortaya koymak için, birkaç soru üzerinden yaklasmak gerekir. Ontolojik/biyolojik bir varlik olarak algiladiklari cinler, bakalim Kur’an tarafindan onay alacak midir?

1. Kur’an, insan disinda baska bir varliga indirildi mi?

2. Muhammed as, insanlardan baska varliklara da elçi olarak gönderildi mi? Gönderildi ise niçin Kur’an tarafindan bilgi verilmez ve kendi icraatlari bunu göstermez?

3. Kur’an, insanlar disinda baska bir varligin Allah tarafindan sorumlu tutulacagi ve hesap sorulacagi ile ilgili niçin bilgi vermez?

4. Kur’an, cinlerin (seytani güçlerin) cehenneme girecegini söylerken, niçin muttaki cinlerin oldugunu ve cennete girecegini belirtmez?

5. Kur’an, niçin “insan” kavraminin yanina “cin” kavramini getirerek “ins ve cin” terkibini kullanir?

Bu sorularin cevabi için Kur’an’a müracaat ettigimizde, Kur’an’in baska varliklara da indirildigi ve Muhammed as’in baska varliklara da elçi olarak gönderildigi ile ilgili ayet bulamayiz. Allah’in, insan disinda sorumlu tuttugu ve cennete koyacagi ile ilgili hiçbir ayet de gösterilemez.

“Ins ve cin” terkibi ise, “Türkçedeki “el-alem” deyimi gibi algilanmalidir. Bilinen-bilinmeyen, taninan-taninmayan, görünen-görünmeyen, yerli-yabanci, yani kim varsa (herkes) anlaminda kullanildigi açiktir. Yani, olumlu cümlelerde “herkes-hepsi”, olumsuz cümlelerde ise “hiç kimse-hiç biri” anlaminda kullanilan bir terkiptir. Ayrica, insanla birlikte kainatta baska varliklarin da oldugunun göstergesidir.

Bu kisa açiklamadan sonra adeta üzerinde ittifak edilmis ve dini bir dogma haline getirilmis “cin hurafesi”ni –cin kavraminin geçtigi ayetler üzerinde durarak- anlatmaya devam edecegiz. (insallah…)

Selam ve muhabbetlerimle… BESIR ISLAMOGLU

(Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.)

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar2 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?3 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ4 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ5 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?6 Kitle Kültürü Manipülasyondur7 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ8 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?9 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER10 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR11 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.12 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR13 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR14 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar15 Seytan Neyimiz Olur?16 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj17 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj18 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 19 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)20 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)21 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)22 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)23 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)24 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)25 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 26 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 27 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir28 Kitap'i Dogru Tanimak29 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir30 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur31 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)32 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 33 Din Ögrenmede Kistas Nedir?34 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?35 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir36 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir37 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir38 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?39 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir40 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 41 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?42 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar43 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir44 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 45 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir46 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 47 Din Üzerinden Yapilan Zulümler48 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir49 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)50 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??51 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?52 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?53 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 54 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur55 Erdemli Toplum Nasil Olusur?56 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir57 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?58 Sünnete Kimler Daha Baglidir?59 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir60 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler61 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir62 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-63 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-64 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir65 Ahlakin Sarti Kaçtir?66 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir67 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 68 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-69 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-70 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-71 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-72 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-73 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-74 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-75 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir76 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir77 Er Kisi Niyetine78 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine79 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-80 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-81 Güçlünün Yaninda Yer Almak82 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil83 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?84 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir85 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak86 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir87 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 88 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir89 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir90 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!91 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)92 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)93 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)94 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)95 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (1)97 Dini 21. Asrin Akliyla Anlamak / Yorumlamak
YORUMLAR
YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!