Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)

Cin konusu ile ilgili birinci yazimizda "ins ve cin? terkibini ele aldik ve dört ayet örnek vererek degerlendirmeye çalistik...
Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 24.10.2022
Okunma Sayısı : 701

(Ins ve cin terkibine devam…)

Cin konusu ile ilgili birinci yazimizda “ins ve cin” terkibini ele aldik ve dört ayet örnek vererek degerlendirmeye çalistik. Ikinci yazimizda mevzunun dogru anlasilmasi için birkaç soru üzerinden degerlendirmede bulunduk ve bu kavramin, Kur’an ayetleri baglaminda ele alinmasi gerektigini vurguladik.

Basta sunu belirtelim ki cinler konusunu ele alirken, var olup olmadiklarini degil, ne olduklarini tartismaktayiz. Inandigimiz Kitap, onlarca ayette cinlerin varligindan söz ederken, bir müminin o kavramlari görmezlikten gelmesi (inkar etmesi) düsünülemez. Dolayisiyla cin mevzusunu gündeme tasimamizin nedeni, adeta üzerinde ittifak edilmis ve dini bir dogma haline getirilmis “cin hurafesi”ni yikmaktir.

Zaten, Kur’an ayetleri siyak ve sibak metoduna (baglamina) uygun akl-i selimle okunursa ve geçmis toplumlarin inanç ve kültürleri dikkate alinirsa, söz konusu varliklarin nitelikleri ve insanla iliskileri rahatlikla anlasilacaktir. Görülecektir ki Kur’an, varlik hiyerarsisini muhafaza etmekte ve maddi varliklar ile görünmeyen varliklar arasindaki iletisim konusundaki uydurmalari da ortadan kaldirmaktadir.

Daha önce belirttigimiz gibi cin kavrami –tipki salat, dua, zikir, ruh, tugyan gibi- Kur’an’da pek çok anlamda kullanilmistir. Genel olarak iki baslik altinda ele almak mümkündür:

1.Hakkinda bilgimiz, ünsiyetimiz olmayan, bilinmeyen, taninmayan, görünmeyen, algilanamayan ve teshis edilmeyen varliklar. (Melek ve benzerleri)

2. Insan. Insanin yer yer “cin” olarak isimlendirilmesinin nedeni,  taninmamasi, bilinmemesi, yabanci kalmasi; hem maharetli, hem de serli ve seytani özelliklere sahip olmasindandir.

Simdi, Kur’an’da cinlerin hangi anlamlarda kullanildigini anlamaya çalisalim. Öncelikle belirtelim ki -insanlarla iliskileri baglaminda- cinlerin (görünmeyen varliklarin) iyilerine melek, kötülerine de iblis/seytan denilir. Tipki, inanan insana mümin, inanmayan insana da kafir dendigi gibi.

1/a. Kur’an’da melek anlaminda kullanilmasi: “Allah ile cinler arasinda soy bagi kurdular. (37/158) Haydi sor onlara; kiz çocuklar Rabinin de oglan çocuklar onlarin mi? Yoksa Biz melekleri disi olarak yarattik da onlar buna tanik mi oldular.” (37/1499, 150)

Bu ayetlerde (ve (6/100’deki) cinlerden kastin, görünmeyen ve algilanamayan melekler oldugu açiktir.

1/b. Iblis/seytan anlaminda kullanilmasi: ”Hani meleklere, “Adem’e secde edin” demistik. Iblis disinda hepsi secdeye vardilar (saygi gösterdiler). O, cinlerdendi; Rabbinin emrinin disina çikti.” (18/50)

Bu ayette, “Iblis” olarak isimlendirilen varligin “cin” yani görünmeyen varliklardan oldugu açiktir.

“Allah, “sana emrettigim halde niçin (Adem’e) secde etmedin (saygi duymadin)?” Dedi ki “ben ondan hayirliyim; beni atesten (min nar), onu çamurdan (min tin) yarattin” (6/12)

Yine, “Cann/Cinne (seytana) gelince, onu daha önce semum atesinden yaratmistik.” (15/27) “Semum” atesi bildigimiz maddi ates degildir. Hararet veren, bunaltan manevi bir sicaklik/ates demektir. 

Yine, “Cann’i (iblisi) de yalin-dumansiz bir atesten (min maricin min nar) yarattik.” (55/15) Yalin-dumansiz bir ates” yine bildigimiz maddi ates degildir. Bu ates, kin, ser ve azginlik üreten manevi bir güçtür. 

Bilindigi gibi melekler de iblis/seytan da cinlerdendir (görünmeyen varliklardandir) ve “isik/ates menselidir. Melekler “nur”dan, seytanlar ise, “nar”dan yaratilmistir. Melek, nurun/isigin aydinliginda hareket ederek Allah’a itaat eder; Iblis/seytan ise, narin/atesin hararetiyle azginlasarak isyan eder.

Esasen, Iblisin/seytanin, nar/atesten olmasi, temsili/mecazi bir ifadedir. Bu ifade, seytanin/seytanligin temelinde haset, kiskançlik, çekememezlik, kin, nefret, isyan, düsmanlik, kibir, kan, vahset, sirret gibi dürtülerin oldugunu göstermek için kullanilmaktadir. Bu dürtülere/kötü vasiflara sahip olmak, kendini atese atmak, yakmak demektir. Dolayisiyla “atesten yaratilmis olmasi”, temsili bir ifadedir ve nar/ates, serri/kötülügü temsil etmektedir.

Temsili bir anlatim olmasinin diger bir kaniti da Allah’in, hiç kimseye gelecekle ilgili bir pazarliga girmemis olmasidir. Düsünün! “Iblis, (siradan bir varlik) insanlari yoldan çikarmam için bana kiyamete kadar mühlet ver” diyecek, Allah da “haydi sana mühlet verdim” diyecek. Allah, böyle bir pazarliktan münezzehtir. Allah, bu temsili anlatimla kendi nizamini, iyilik-kötülük, dogru-yanlis üzerine kurdugunu beyan etmektedir.

Unutulmamalidir ki insan tabiatinin temel karakteristigi, iyilik ve kötülük kabiliyeti ile donatilmistir. Allah, -imtihan geregi- insanin fitratina hem fücur (kötülük yapma kabiliyeti) ve hem de takvaya ulasma melekesini ilham etmistir/kodlamistir. (91/18) Allah, insana akil ve irade vererek, elçiler gönderip kendilerine dogru yolu göstererek özgür birakmistir. Dileyen dogru yolu (Islami) seçer; dileyen seytani/nefsani duygularina esir düserek yanlis yollara yönelir.

Cinlerin “insan” anlaminda nasil kullanildigi ile ilgili ayetleri bir sonraki yazimizda ele alacagiz insallah…

Selam ve muhabbetlerimle… BESIR ISLAMOGLU

(Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.)

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar2 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?3 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ4 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ5 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?6 Kitle Kültürü Manipülasyondur7 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ8 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?9 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER10 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR11 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.12 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR13 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR14 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar15 Seytan Neyimiz Olur?16 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj17 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj18 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 19 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)20 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)21 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)22 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)23 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)24 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)25 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 26 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 27 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir28 Kitap'i Dogru Tanimak29 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir30 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur31 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)32 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 33 Din Ögrenmede Kistas Nedir?34 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?35 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir36 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir37 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir38 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?39 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir40 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 41 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?42 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar43 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir44 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 45 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir46 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 47 Din Üzerinden Yapilan Zulümler48 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir49 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)50 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??51 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?52 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?53 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 54 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur55 Erdemli Toplum Nasil Olusur?56 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir57 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?58 Sünnete Kimler Daha Baglidir?59 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir60 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler61 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir62 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-63 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-64 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir65 Ahlakin Sarti Kaçtir?66 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir67 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 68 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-69 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-70 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-71 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-72 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-73 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-74 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-75 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir76 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir77 Er Kisi Niyetine78 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine79 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-80 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-81 Güçlünün Yaninda Yer Almak82 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil83 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?84 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir85 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak86 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir87 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 88 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir89 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir90 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!91 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)92 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)93 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)94 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)95 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (1)97 Dini 21. Asrin Akliyla Anlamak / Yorumlamak
YORUMLAR
YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!